top of page

MVP-Minimum Viable Product


בטח כבר שמעתם את המושג MVP או MINIMU VIABLE PRODUCT שהרי זה אחד הביטויים הכי מרכזיים בעולם היזמות ובמיוחד למי שחושב על פיתוח המוצר הראשוני של המיזם החדש שלו.

Minimum viable product, או בקיצור MVP הוא מונח שהוטבע לפני כמה עשרות שנים ומדבר על פיתוח המוצר ברמה המינימלית ההכרחית כדי להשיק אותו. גישה זו נולדה מתוך הבנה שיזמויות צעירות וחברות קטנות אינן יכולות, ולמעשה גם לא צריכות או אמורות לפתח את המוצר המלא שעליו הן חולמות כבר בשלב הראשון. ביזמות אמיתית, כשמציעים לשוק מוצר חדשני ושונה, עדיין לא באמת יודעים מה הלקוחות רוצים או צריכים, על מה הם יהיו מוכנים לשלם ואיך זה יעבוד. לכן סביר מאוד להניח שהמוצר שלכם ישתנה לא מעט בשלבים הראשונים. והדרך הנכונה בשבילכם הוא להפוך את החיסרון ליתרון.

ה- MVP נולד מתוך התפיסה שסטרטאפ קטן לא צריך לפתח מוצר מלא ולצאת איתו מייד לשוק וכי צורת העבודה הכי אפקטיבית צריכה להיות רזה ומהירה: לפתח מהר, לבדוק ולשנות. אפשר לחשוב על זה כמו אבולוציה מזורזת. ב MVP טוב, השלב הראשון יכלול רק את מה שהכרחי כדי לתת למשתמשים הראשונים את הערך החדשני שהמיזם מביא. ולאחריו כל גרסא תוסיף יכולות ותשנה את המוצר בהתאם למשובים וללמידה שהתרחשו בשלב הקודםץ היכולת לעבור תהליכים מהירים, המוכנות והגמישות ליצור שינויים נדרשים והמיקוד הם היתרונות המרכזיים של חברות סטרטאפ קטן, מול חברות גדולות. וזה בדיוק מה שמאפשר למיזם קטן לצאת לשוק לפניה ולהשיג נתח שוק. והדרך לשם היא בתכנון וביצוע אפקטיבי MVP.

מה נכלל ב-MINIMUM VIABLE PRODUCT?

אז מה חייב להיות ב-MVP? הרעיון המרכזי הוא שה-MVP צריך להיות מוצר ראשוני ורזה (LEAN STARTUP) שמאפשר למיזם להציע לקוחות להשתמש בחדשנות של המיזם, בלי לפתח את כל התכונות של המוצר או כל סביבת העבודה המלאה. הגישה במקרה הזה היא לפתח רק את מה שאנחנו חייבים כדי לצאת לשוק. לפתח רק את הדבר הכי חשוב ברעיון שלנו שבגללו המשתמשים ישתמשו והלקוחות ירצו.

היום הרבה פעמים בניית ה-MVP נעשית לפני גיוס הכסף, על ידי היזמים ובמימונם. במקרה כזה המטרה הכי חשובה של ה-MVP היא להראות שהרעיון שמאחורי המיזם עובד. בתפיסה הזאת ה- MVP לא חייב להיות אפילו מוצר שלם, אלא הוכחת היתכנות, הוכחת הצורך של הרעיון שמאחורי המיזם.

מהצד השני, MVP הוא לא פרוטוטייפ, או הוכחה טכנולוגית של רעיון. MVP פונה למשתמשים ועובד בשבילם.

איך מתכננים MVP אפקטיבי?

כדי לדעת מה צריך לפתח צריך לבדוק באיזה שלב המיזם נמצא. אם המיזם נמצא בשלב הרעיון, הרי שמה שנדרש בשלב הזה הוא הוכחת ההתכנות.

מה זה אומר? יש בכל מיזם כמה שאלות "קשות" שאלות שדורשות הוכחה, ואלה הם הדברים החדשניים במיזם שלכם. זו יכולה להיות פריצת דרך טכנולוגית, צורה חדשה להגיע ללקוחות, שירות שעדיין לא קיים או דרך חדשנית לספק אותו. אלו הנקודות שהמשקיעים הפוטנציאליים ישאלו לגביהן וכאן נמצא איזור חוסר הוודאות. לכן, בשלב הזה, המטרה המרכזית של ה- MVP תהיה לתת מענה לשאלות הקשות. להראות כיצד הדברים עובדים, או מה ואיך צריך לתקן בהם כדי שיעבדו.

השאלות שה- MVP צריך לענות עליהן יכולות להיות שאלות כמו: האם המשתמשים יתאמצו כדי לעבור מהמוצר הקיים היום למוצר שלכם? האם הם ימשיכו להשתמש בו לאורך זמן? האם הם ימליצו עליו לחברים? האם יבקשו אותו במקום העבודה? מה הם חסמי ההחלטה של הלקוחות? ועוד.

MVP זה לא רק טכנולוגיה

צריך להבין שה MVP הוא רק חלק מתהליך הבדיקה. מעבר למוצר גם את השיווק, שירות הלקוחות, מכירת ההמשך ועוד הם חלקים קריטיים בפיילוט.

התהליך צריך להיות מתוכנן בהתאם לשאלה המרכזית שה- MVP צריך לענות עליה. לדוגמא: אם השאלה המובילה היא כמה זמן אנשים ממשיכים להשתמש במוצר, הפיילוט צריך להימשך מספר חודשים כדי לענות על השאלה הזאת. אם השאלה היא כמה שאנשים יקנו את המוצר, אז צריך להגיע למעמד קנייה גם אם בסוף הלקוחות לא רוכשים בפועל.

לפעמים תהליך ה- MVP לא חייב לכלול מוצר ממשי כלל. אם המוצר שלכם הוא שירות חדשני, לדוגמא, שמאגד כמה שירותים ישנים, הרי שהשאלה החשובה היא כמה צרכנים של השירותים הקיימים יעברו לשירות החדש שאתם מציעים . במקרה כזה מספיקים לבחון רק את החלקים הקשורים לשיווק ושירות הלקוחות, ואפשר להסתפק במוצר בסיסי מאוד או לבצע את תהליך הבדיקה בלי מוצר מעובד .

איך בונים MVP?

תכנון

תכנון ה- MVP הוא החלק הכי חשוב בתהליך. אי אפשר לעשות MVP ללא הגדרת מטרות ה- MVP: כמה משתמשים אנחנו צריכים לגייס? מה פרופיל המשתמשים? לכמה זמן? מה הם צריכים לעשות במערכת?

בנוסף יש להגדיר את כל סביבת השימוש, כיוון שהמוצר הוא רק חלק מהתהליך. בלי שיווק, לדוגמא, לא יהיו משתמשים, ואי אפשר יהיה לבדוק דבר. לפעמים צריך שירות לקוחות, תמיכה טלפונית או דיגיטלית במוצר. כל הדברים הללו חייבים להיות מוגדרים וברורים מראש, לפני שמתחילים בתהליך בפועל.

איפיון

השלב השני בתהליך ה- MVP הוא כתיבת הגדרת המוצר בצורה מדויקת. ככל שהגדרת המוצר בשלב זה תהיה מדוייקת יותר המוצר יהיה טוב יותר, יעלה פחות ויגיע בזמן. אחת האפשרויות הכי טובות לייעל את שלב האפיון הוא לשלב את שלב בניית המסכים כחלק מהאיפיון. זה עוזר להבין יותר טוב מה מפתחים, מה חייבים שיהיה במוצר ומה לא, ומאפשר לעבוד בצורה מדויקת מול גורמי פיתוח ולהוזיל את עלות פיתוח המוצר בעשרות אחוזים.

עבודה מול פיתוח

כדאי מאוד לבקש הצעות מחיר מכמה חברות פיתוח, לאחר בדיקת הרקע שלהם ווידוא שיש להם את הידע המתאים. אחרי הוצאת האפיון לחברות הפיתוח השונות, מקבלים את ההצעות, עורכים מו"מ, קובעים לו"ז ותנאי תשלום שיבטיחו את הצלחת התהליך.

הפיילוט

הזמן הכי קריטי כמובן הוא הזמן שבו המוצר עולה לאוויר. אחרי הכל, השקעתם המון כדי להגיע לנקודה הזאת. מוצר MVP הוא מוצר מאוד רגיש. אין בו את כל הדברים שהייתם רוצים, והיו הרבה התפשרויות בדרך. אתם אתם חייבים לתת למשתמשים שלכם את היחס הכי טוב שאפשר, להתייחס לתלונות, להגיב מהר ולתקן את המוצר לשביעות רצונם הכי מהר שאפשר. למרות שהרבה פעמים מגיעים לשלב הזה בלי הרבה כוחות חייבים לתת בשלב הזה פוש נוסף כדי לוודא שהפיילוט יצליח, כל השקעה קטנה בשלב הזה משפיעה מאוד על כל העבודה שעשיתם עד עכשיו.

הפיילוט יכול להימשך לתקופה מוגבלת אם מדובר בהוכחת היתכנות בלבד או שזה יכול להיות השלב הראשון של המוצר. המקרה כזה, אחרי הסקת המסקנות מהפיילוט משפרים את המוצר ומוציאים גרסא טובה יותר שלו, בתהליך הדרגתי שהופך את ה- MVP למוצר ממשי.

עוד משהו חשוב

אחד הדברים הכי חשובים בתהליך הוא תכנון נכון והבנת התקציב והמשאבים העומדים לרשותנו. התכנון חייב להתאים לאמצעים שלכם ואין טעם להתחיל לפתח משהו שאין בידיכם את התקציב הדרוש כדי לסיים אותו. בדרך כלל העלות הסופית תהיה גבוהה יותר מהעלות המתוכננת, וכדאי לקחת זאת בחשבון ולא כדאי להניח שיהיה בסדר. המציאות מראה שמיזמים רבים נתקעים באמצע הדרך בגלל ליקויים בתכנון ה MVP או תכנון התקציב, במקרים כאלה, ההשקעה הגבוהה שכבר נעשתה אינה נותנת שום תמורה.

לסיכום​

פיתוח MVP הוא אחד השלבים החשובים הקשים והמאתגרים בחייו של מיזם צעיר, ונדרשת כאן הבנה עמוקה של מטרות התהליך ותכנון מדויק שלו , השקעה ומיקוד. מהניסיון שלנו, השילוב בין צוות שמוכן לעבוד קשה יחד עם מומחים בעלי ניסיון רלוונטי בתחום הוא מה שמאפשר לפתח MINIMUM VIALBE PRODUCT אפקטיבי ביותר גם בתקציבים נמוכים מאוד.

פעמים רבות MVP מוצלח יהיה צעד ענק קדימה למיזם, בין אם זה שלב התחלתי והמטרה היא לגייס כסף, או שזה כבר הפיילוט של המוצר. מיזם שכבר יש מאחוריו MVP קרוב להצלחה הרבה יותר מאשר היה כמה חודשים קודם.​

מי אנחנו

בילדאפ היא חברת בוטיק המתמחה בעבודה עם מיזמים וסטארטאפים בשלבים מוקדמים. ההתמחות שלנו היא לעזור ליזמים להפוך רעיון מדהים למיזם מצליח. בעולם היזמות קוראים לזה בניית PRODUCT MARKET FIT.

PRODUCT MARKET FIT מתייחס לצורך במיזם, לקשר בין המותר והשוק. לצורך העניין נדרשת הבנה עמוקה של השוק, הכרת המשתמשים הצרכים שלהם, והאלטרנטיבות העומדות לרשותם, הבנת הלקוחות והשיקולים שלהם, קיומו של מודל העסקי, והדרך הכי טובה להוכיח את הדברים האלה היא על ידי בניית MVP והרצת פיילוט שמראה את כל הדברים האלה.

הניסיון שלנו ביזמות, שיווק וטכנולוגיה, שנבנה בשנים רבות של הובלה וליווי של מיזמים ופרויקטים חדשניים, מאפשר לנו להבין את הקשיים של היזמים ולעזור להם להתגבר עליהם. אנחנו לא רק יועצים, אנחנו עובדים עם היזמים, עוזרים להם בחלקים שהם מתקשים בהם, והופכים להיות השותפים הרעיוניים שלהם בדרך המאתגרת ליצירת מיזם מצליח.

הכותב הינו המנכ"ל של בילדאפ, חברת בוטיק לשיווק וטכנולוגיה, מלווה יזמים וסטרטאפים משלב הרעיון למוצר במשך שנים רבות.

בהצלחה!​​


bottom of page